Op kamp

Een belangrijk onderdeel van scouting is samen op kamp gaan. Naast het jaarlijkse zomerkamp tijdens de zomervakantie organiseert Stella Maris ook regelmatig weekenden, waarbij we één en soms twee nachten met de kinderen naar een andere locatie gaan. Zo hebben we lekker veel tijd voor het varen en andere activiteiten. Denk aan speurtochten, samen koken, spelletjes op het land en het water.

De weekenden vinden meestal plaats op en rond ons mooie wachtschip De Uitkomst. Dit schip heeft haar ligplaats in Lith (bij Oss). De kinderen slapen tijdens zo’n weekend aan boord van De Uitkomst of in tenten. Er zijn gemiddeld zes weekenden gedurende het vaarseizoen (april-oktober). De Scheepsmaatjes gaan ook in het winterseizoen een keer op weekend, maar dan slapen ze lekker binnen in een clubhuis van bijvoorbeeld een andere scoutinggroep.
Het zomerkamp is de grootste gebeurtenis in een Stella Marisjaar!
De Scheepsmaatjes gaan een week op zomerkamp. Daarvoor zoeken we een mooie locatie uit van waaruit flink gevaren en gezwommen kan worden. Tijdens het zomerkamp kan een Maatje oefenen voor een echt insigne, wat dan op de mouw van het uniform kan worden gezet. Er zijn insignes voor kanoën, roeien, zwemmen, knopen, EHBO, zeilen, enz.
De Troep gaat twee weken op kamp in de zomervakantie en neemt vrijwel de hele vloot mee! Rondom een thema worden twee weken allerlei fantastische activiteiten uitgevoerd en tijdens het kamp ontstaan vriendschappen voor het leven! De Troepsleden leren aan en van elkaar op veel gebieden: van zeilen tot koken, van kampvuren maken tot het opruimen van je vuile kleren. Samen het kamp draaien, en samen zorgen voor een onvergetelijke ervaring, daar gaat het om.
De Wilde Vaart gaan ook twee weken op kamp. Zij bedenken ieder jaar zelf hoe en waar ze op kamp gaan.