Het ontstaan van Stella Maris

In het eerste bestuur van Rooms-Katholieke Zeeverkennenersgroep Stella Maris zat een zekere heer Holtus.

Zijn broer was Pastoor van het Villapark en omgeving in Tongelre; zeg maar het gebied tussen spoor, rondweg en kanaal.
Pastoor Holtus had een stichting (opgericht vlak na de Tweede Wereldoorlog) die aan activiteiten deed voor jeugd van allerlei komaf. De activiteiten van de stichting vonden plaats op het Eindhovensch Kanaal, daar werd veelvuldig geroeid namelijk en ook werd er gezeild op de Loosdrechtse Plassen. Daar werden toen, en overigens nu nog, een aantal zeilkampen voor de jeugd georganiseerd. Vroeger roeide de groep de sloep zelfs naar Loosdrecht en terug. De naam van deze stichting van Pastoor Holtus was de Maris Stella…. Tegenwoordig gaat de groep door het leven met de naam ‘Holtus Zeilkampen’.

De eerste zeeverkenners van Stella Maris waren jongens die wel eens met Holtus mee waren geweest, zoals Louis Martin, Michiel van Beek en Eric Nijst. De eerste boot was een oude sloep van Holtus die we overgenomen hadden. Voor het eerste zomerkamp in 1961 waren er al twee lelievletten voor de groep die logischerwijs de naam Stella Maris heeft gekregen.
In 1976 is het wachtschip de Uitkomst aangekocht door de groep waardoor de weekenden dat er op uit getrokken werd een stuk comfortabeler werden. In de tachtiger jaren is de Franel gekocht. Frans en Nel Michielsen hebben financieel bijgedragen om dit mogelijk te maken en vandaar dat de boot naar hun vernoemd is. In de zeventiger jaren is Stella Maris uitgebreid met gidsen, want tot die tijd konden er enkel jongens lid worden van de groep. De gidsen draaiden in die tijd nog wel apart van de verkenners, pas in de tachtiger jaren zijn de verkenners en gidsen samengevoegd in de Troep. En in 1994 kwam de derde speltak erbij, namelijk de Scheepsmaatjes. Zij zijn begonnen met 16 kinderen en 4 Leukothea’s. In 2002 is de groep uitgebreid naar 24 kinderen en zijn er 6 kano’s aangeschaft als aanvulling op de vloot.